Informacje o zawodzie i toku nauki
Masażysta to osoba, która wykonuje specjalne zabiegi manualne poprawiając nimi stan zdrowia, wygląd i samopoczucie osoby poddającej się masażowi. Rozwój zdrowego stylu życia sprzyja temu zawodowi. Wizyta u masażysty we wczesnym stadium choroby, zmian zwyrodnieniowych czy skórnych spowodowanych starzeniem się pozwala często uniknąć interwencji chirurgicznej czy konieczności zażywania silnych leków. Większość typów masaży przynosi efekty przy regularnych wizytach przez dłuższy okres czasu.
Rodzaje wykonywanych masaży są najczęściej uzależnione od wykształcenia i miejsca pracy. Masażyści swój zawód mogą wykonywać w prywatnych gabinetach, klubach fitness, siłowniach, salonach spa, klubach sportowych i ośrodkach zdrowia.
Masaż klasyczny - Najpopularniejszy typ masażu skierowany niemal do każdego człowieka zmagającego się z jakimikolwiek dolegliwościami. Poprzez szereg zabiegów manualnych leczy się zarówno wewnętrzne jak i zewnętrzne przyczyny choroby. Często stosowany profilaktycznie.
Masaż rehabilitacyjny - Do wykonywania masaży tego typu potrzebne są wysokie kwalifikacje i umiejętności. Najczęściej zajmują się nim fizjoterapeuci. Stosowany jest przy chorobach zwyrodnieniowych stawów i kręgosłupa, a także przy rehabilitacji układu mięśniowego.
Masaż kosmetyczny - Typ masażu cieszący się szczególną popularnością wśród pań. Najczęściej służy wyszczupleniu, pozbyciu się cellulitu, ujędrnieniu skóry i poprawieniu krążenia. Do jego wykonywania używa się preparatów poprawiających efekty zabiegu. Bardzo popularny jest również masaż kosmetyczny twarzy, który poprawia jej owal i redukuje efekty starzenia się skóry.
Masaż sportowy - Masaż tego typu jest przeznaczony dla wszystkich osób uprawiających sport, zarówno zawodowo jak i amatorsko. Ma na celu usprawnienie pracy wybranych mięśni i jest wykonywany regularnie. Z tego typu masażu korzystają przede wszystkim zawodowi sportowcy, którzy mają prywatnych masażystów. Ze względu na pozytywne efekty jest on również coraz częściej wybierany przez osoby zajmujące się aktywnością ruchową hobbystycznie - zmniejsza ryzyko kontuzji i polepsza wyniki treningów.
Opracowany program nauczania pozwoli na osiągnięcie co najmniej następujących celów ogólnych kształcenia zawodowego:
przygotowanie uczących się do życia w warunkach współczesnego świata,
wykonywania pracy zawodowej,
aktywnego funkcjonowania na zmieniającym się rynku pracy.
Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zadania szkoły i innych podmiotów prowadzących kształcenie zawodowe oraz sposób ich realizacji są uwarunkowane zmianami zachodzącymi w otoczeniu gospodarczo-społecznym, na które wpływają w szczególności: idea gospodarki opartej na wiedzy, globalizacja procesów gospodarczych i społecznych, rosnący udział handlu międzynarodowego, mobilność geograficzna i zawodowa, nowe techniki i technologie, a także wzrost oczekiwań pracodawców w zakresie poziomu wiedzy i umiejętności pracowników.
W procesie kształcenia zawodowego ważne jest integrowanie i korelowanie kształcenia ogólnego i zawodowego, w tym doskonalenie kompetencji kluczowych nabytych w procesie kształcenia ogólnego, z uwzględnieniem niższych etapów edukacyjnych. Odpowiedni poziom wiedzy ogólnej powiązanej z wiedzą zawodową przyczyni się do podniesienia poziomu umiejętności zawodowych absolwentów szkół kształcących w zawodach, a tym samym zapewni im możliwość sprostania wyzwaniom zmieniającego się rynku pracy.
W procesie kształcenia zawodowego są podejmowane działania wspomagające rozwój każdego uczącego się, stosownie do jego potrzeb i możliwości, ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnych ścieżek edukacji i kariery, możliwości podnoszenia poziomu wykształcenia i kwalifikacji zawodowych oraz zapobiegania przedwczesnemu kończeniu nauki. Elastycznemu reagowaniu systemu kształcenia zawodowego na potrzeby rynku pracy, jego otwartości na uczenie się przez całe życie oraz mobilności edukacyjnej
przygotowanie uczących się do życia w warunkach współczesnego świata,
wykonywania pracy zawodowej,
aktywnego funkcjonowania na zmieniającym się rynku pracy.
Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zadania szkoły i innych podmiotów prowadzących kształcenie zawodowe oraz sposób ich realizacji są uwarunkowane zmianami zachodzącymi w otoczeniu gospodarczo-społecznym, na które wpływają w szczególności: idea gospodarki opartej na wiedzy, globalizacja procesów gospodarczych i społecznych, rosnący udział handlu międzynarodowego, mobilność geograficzna i zawodowa, nowe techniki i technologie, a także wzrost oczekiwań pracodawców w zakresie poziomu wiedzy i umiejętności pracowników.
W procesie kształcenia zawodowego są podejmowane działania wspomagające rozwój każdego uczącego się, stosownie do jego potrzeb i możliwości, ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnych ścieżek edukacji i kariery, możliwości podnoszenia poziomu wykształcenia i kwalifikacji zawodowych oraz zapobiegania przedwczesnemu kończeniu nauki. Elastycznemu reagowaniu systemu kształcenia zawodowego na potrzeby rynku pracy, jego otwartości na uczenie się przez całe życie oraz mobilności edukacyjnej